اهمیت صله رحم

خدای سبحان می فرماید: و یاد کن هنگامی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر و خویشاوندان و… نیکی کنید.(سوره بقره ،آیه۸۳)
پیامبر اکرم(ص) فرمود:آیا شما را به برترین انسان های دنیا و آخرت از نظر اخلاق راهنمایی نکنم؟ گفتند:آری. فرمود:کسی است که با قطع کنند پیوند با وی،بپیوندد.

صله رحم ، سریع ترین عبادت

صله ی رحم نزد خدای سبحان چنان مهم است که آن را از جهت پاداش،سریع ترین عبادت قرار داده و افزون بر پاداش اخروی،پاداش دنیوی و زود هنگام برای آن مقرر داشته است؛به گونه ای که خاندان گناهکار هم با رعایت صله ی رحم میان خود،دارایی آن ها فزونی می یابد و با نیکی به یکدیگر بر عمرشان افزود می شود

سه چیز قرین سه چیز

در روایتی دیگر درباره اهمیت آن از امام رضا(ع)نقل شده که خدا سه چیز را قرین سه چیز ساخت:به نماز و زکات فرمان داد،پس هرکس زکات نپردازد نمازش پذیرفته نیست و به شکر خدا و والدین امر کرد،پس هرکس شکر والدین را بجا نیاورد شکر خدا نکرده است و به تقوای الهی و صله رحم فرمان داد،پس هرکس صله رحم نکند تقوای الهی را رعایت نکرده است.

رسول خدا (ص) فرمود:همه ی امتم را از حاضر و غایب و به آنان که تا روز قیامت در صلب مردان و رحم زنان هستند سفارش میکنم به صله ی رحم ،اگر چه یک سال راه ( میان آنان فاصله) باشد و این از دین اسلام است.

منبع: کتاب مفاتیح الحیات؛آیت الله العظمی جوادی آملی
برای دستیابی به آخرین متن اخلاق اجتماعی اینجا کلیک کنید.
برای دسترسی به سایت آیت الله جوادی آملی اینجا کلیک کنید.