مردم آخرالزمان ۷

هنگامی که در روایات می‌نگریم، پس از رحلت پیامبر، زمانه‌ای بر مردم آخرالزمان می‌رسد که دچار آزمایشات و فتنه‌هایی می‌شوند که سرنوشت آنان را در رابطه با دین مشخص می‌کند.

مردم آخرالزمان در کلام امام صادق علیه‌السلام

خداوند برای هر شرّی قفلی قرار داده و کلید همه‌ی این قفل‌ها شراب است.

شراب، مایه حیات مردم

برای خداوند با معصیتی بزرگتر از شراب نافرمانی نشده است، زیرا در اثر مشروب خواری انسان نمازش را ترک می‌کند و ندانسته به حریم مادر، خواهر و دخترش تجاوز می‌کند!
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ده گروه از دست اندر کاران صنعت شراب را لعنت کرده اند:

  1. کسی که درخت رز برای ساختن مشروب بکارد.
  2. کسی که از درخت آن باغبانی و نگهبانی کند.
  3. کسی که انگور را بفشارد تا آبش گرفته شود.
  4. کسی که آن را بخورد.
  5. کسی که ساقی باشد و بخوراند.
  6. کسی که شراب حمل کند.
  7. کسی که بار شراب به سوی او حمل شود.
  8. کسی که آن را بفروشد.
  9. کسی که آن را بخرد.
  10. کسی که قیمت آن را بخورد.

خماری جنبه دارویی پیدا می‌کند، برای بیماران توصیه می‌شود و بیماران به قصد شفا و بهبودی به آن اقدام می‌کنند! و می‌بینی که مشروب را به طور علنی می‌خورند، افرادی که از خدا تقوا نمی‌کنند بر گرد آن اجتماع می‌کنند و دوستانشان را برای شرب خمر دعوت می‌کنند. مردم آن زمان را می‌بینی که در حال نشئه شب می‌کنند و در حال مستی صبح می‌کنند، و دیگر اهمیت نمی‌دهند که دیگران چه حالی دارند.

کفار، مراجع فرهنگی سیاسی

و آن هنگامی خواهد بود که بیننده چون مومن را ببیند که چگونه به زحمت و مشقت افتاده، به خدا پناه می‌برد، چون کافران وضع تاسف بار مومنین را ببینند شادمان می‌شوند، و از مشاهده فساد و تباهی جهان در پوست نمی‌گنجند، و می‌بینی که امر به معروف کننده ذلیل و زبونست. پادشاهان شخص با ایمان را به خاطر کافر خوار سازند. پادشاهان مواد غذایی را احتکار می‌کنند، کم فروشی، تقلب و تزویر رایج می‌شود، مشروبات شیوع پیدا می‌کند و در بازارها علنی فروخته می‌شود.

فاسق را می‌بینی که در نافرمانی خداوند کوشاست، راه‌های خیر را می‌بینی که از رهروان خالی است، راه‌های ناشایست را می‌بینی که پر رهرو است، پولداران را می‌بینی که از مومن گرامی‌تر است، رباخواری را می‌بینی که علنی هست و اعتراض نمی‌شود، قمار را می‌بینی که علنی شده، شراب را می‌بینی که به صورت علنی عرضه می‌شود و کسی جلوگیری نمی‌کند، مردان با فضیلت و با شخصیت را می‌بینی که افراد پست از ترس نفوذ کلمه آن‌ها، در تحقیر آن‌ها می‌کوشند، می‌بینی که هرج و مرج فراوان شده، مردم را می‌بینی که تابع قدرت شده اند، نشانه‌های آسمانی را می‌بینی که ظاهر می‌شود ولی در دل مردم اثر نمی‌گذارد، ترک امر به معروف و نهی از منکر و ترک احکام دین را می‌بینی که در میان مردم همگانی شده است، و می‌بینی که قاضی‌ها بر خلاف حکم خدا داوری می‌کنند.

او هنگامی ظاهر می‌شود که زمینه‌ای بایر آباد شود و کارهای خیر ناشناخته گردد.

هم و غم مردم به تامین خواسته‌های شکم و زیر شکم انحصار می‌یابد، دیگر اهمیت نمی‌دهند که آنچه می‌خورند حلال است یا حرام؟ و آنچه رابطه برقرار می‌کنند مشروع است یا نامشروع؟!

و آن حادثه پرشکوه برای بدترین مردمان پیش می‌آید!

به امید آن روز که آن منجی ما دست هدایتی باشد در میان این دریای ظلمت.
در ادامه بازهم از روایات ائمه علیهم‌السلام درباره مردم آخرالزمان می‌پردازیم.

منبع: کتاب روز رهایی در سایه‌سار مهدی موعود به تحریر کامل سلیمان
جهت دانلود رایگان کتاب از کتابخانه قائمیه روی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن کامل متون مردم آخرالزمان، روی اینجا کلیک کنید.

اللهم عجل لولیک الفرج

انتهای پیام/