ابوعمرو عثمان بن سعید عمروی

بسم الله الرحمن الرحیم

در این بخش(الگویابی پس از غیبت} می خواهم علما  پس  از غیبت را به شما معرفی بکنم.  حال اگر بخواهیم {با کمی ارفاق } بگوییم اولین نفر پس از غیبت چه کسی هست میتوانیم بگوییم  اولین  نفر از نواب اربعه  حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف یعنی عثمان بن سعید مقلب به  ابوعمرو است.

نواب اربعه چه کسانی هستند؟

در دروران غیبت صغری به چهار نماینده  رابط میان شیعیان و امام عصر عجل الله تعالی فرجه نواب اربعه می گفتند که نام آن اشخاص:  ابوعمرو عثمان بن سعید عمروی، ابوجعفرمحمدبن عثمان بن سعید عمری ،ابوالقاسم حسین بن روح نوبختى و ابو الحسن على بن محمد سمرى

اولین نائب(قسمت اول)

عثمان بن سعید مقلب به  ابوعمرو ایشان مورد اعتماد و وکیل امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام بودند و در روایت ااحمد بن اسحاق قمی  که از اجلاء علما شیعه است چنین مذکور است که روزى به خدمت حضرت امام على‌النقى علیه السلام مشرف شدم عرض کردم: اى سید و مولاى من! همیشه از براى من میسر نمى‌شود که خدمت شما مشرف شوم پس سخن که را قبول کنم و به امر کى اطاعت نمایم؟ فرمود که این ابوعمرو مردى است ثقه و امین من، هر چه به شما بگوید از جانب من مى‌گوید، و آن‌چه به شما مى‌رساند از جانب من مى‌رساند.

و چون حضرت امام على‌النقى علیه السلام به دار بقا رحلت نمود روزى به خدمت حضرت امام حسن عسکرى علیه السلام رسیدم و به آن حضرت نیز عرض کردم به مثل آن‌چه به پدر بزرگوارش عرض کره بودم، فرمود که این ابوعمرو مرد ثقه و امین است، هم ثقه امام گذشته بود و هم ثقه من است، هم در حال حیات و هم بعد از وفات من، هر چه به شما مى‌گوید از جانب من مى‌گوید و آن‌ چه به شما مى‌رساند از جانب من مى‌رساند.

فایه الموحدین، ۳/۳۳۴۵.

ایشان با شروع غیبت صغری تا اخر عمر (حدود شش یا هفت ) نائب خاص امام بوده است.