شباهت های امام زمان به حضرت موسی

بعد از اینکه در متن قبلی به شباهت هایی غیر جزئی بین پیامبران با امام عصر(عج) پرداختیم؛ امروز میخواهیم گسترده تر به این موضوع بپردازیم و جزئی تر در روایات بنگریم.
برای امروز میخواهیم به شباهت های امام زمان(عج) به حضرت موسی(ع) بپردازیم.

اولین شباهت

موسی (ع): دوران حملش مخفی بود.
قائم(عج):نیز همینطور،دوران حملش مخفی بود.

دومین شباهت

موسی (ع):ولادتش مخفیانه صورت گرفت.
قائم(عج):نیز ولادتش مخفیانه صورت گرفت.

سومین شباهت

موسی(ع):از قومش دو غیبت داشت که یکی از دیگری طولانی تر بود،غیبت اول از مصر بود و غیبت دوم هنگامی که به سوی میقات پروردگارش رفت،مدت غیبت نخستین ۲۸ سال بود،چنانکه در روایت شیخ صدووق در کمال الدین به سند خود از عبدالله بن سنان آمده که گفت:
شنیدم،حضرت ابی عبدالله صادق علیه السلام می فرمود:در قائم علیه السلام سنّتی از موسی بن عمران است.
عرضه داشتم:سنّتی که از موسی بن عمران در او هست چیست؟ فرمود:مخفی بودن ولادتش وغیبت از قومش.گفتم:
موسی بن عمران علیه السلام چند وقت از قوم و اهلش غایب بود؟ فرمود: بیست و هشت سال.
و مدت دومین غیبت چهل شب بود،خداوند متعال فرموده:« فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً»؛که میقات پروردگارش چهل شب به پایان رسید.
قائم علیه السلام:نیز دو غیبت داشته یکی از دیگری طولانی تر_چنانکه گذشت_.

چهارمین شباهت

موسی علیه السلام:خداوند تعالی با او سخن گفت و چنین فرمود:« إِنِّی اصْطَفَیْتُکَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِی وَبِکَلَامِی فَخُذْ مَا آتَیْتُکَ وَکُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ»؛همانا من به وسیله رسالتها و کلام خودم تو را بر مردم برتری دادم پس آنچه به تو دادم بگیر و از سپاسگزاران باش.
قائم علیه السلام:نیز همین طور،خداوند متعال با او سخن گفت هنگامی که آن حضرت را به سراپرده ی عرش بالا بردند،چنانکه در بحار از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام آمده که فرمود: هنگامی که پروردگار من مهدی این امت را به من موهبت فرمود،دو فرشته فرستاد،او را به سراپرده عرش بردند تا اینکه او را در پیشگاه خداوند عزّ و جلّ نگهداشتند، از جانب خداوند خطاب آمد:مرحبا به تو ای بنده ی من؛ برای یاری دینم و آشکار نمودن امر و راهنمایی بندگانم،{برگزیده شده ای}سوگند خورده ام که به{خاطر}تو بگیرم و به {راه}تو بدهم و به تو ببخشایم و به تو عذاب کنم.

پنجمین شباهت

موسی علیه السلام:از قوم خود و دیگران از ترس دشمنانش غایب شد، خداوند عزّ و جلّ می فرماید:«فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا یَتَرَقَّبُ»؛پس از آن{دیار}ترسان و نگران بیرون رفت.
قائم علیه السلام:نیز از ترس دشمنان از قومش و غیر آنها غایب شد.

ششمین شباهت

موسی علی نبیّنا و آله علیه السلام وقتی غایب شد،قومش در منتهای رنج و فشار و مشقت وذلت واقع شدند ، که دشمنانشان پسران آنها را می کشتند و زنانشان را زنده می گذاشتند.
قائم علیه السلام:نیز شیعیانش و دوستانش در زمان غیبتش در منتهای سختی وفشار و ذلت می افتند.

در مکیال المکارم شباهت های دیگری را نیز ذکر کرده که ما بخاطر طولانی نشدن متن ذکر نکردیم
منبع:کتاب مکیال المکارم

اگر سوالی بود حتما بپرسید
اللهم عجّل لولیک الفرج
یاعلی